Ač se to nemusí na první pohled zdát, tento text se opravdu týká monitoringu strojů a výhod, které výrobce sběrem dat (a jejich vyhodnocováním, samozřejmě) získává. Jeho hlavní myšlenka se však výborně ilustruje na případu potravin z nadpisu.
S čím vám monitoring strojů pomůže
Už nějaký pátek je systém Plantyst součástí výrobních linek firmy Crocodille, společnosti, která denně vyrobí a distribuuje na 80 tisíc baget. Přesně těch baget, které vám už nejspíš párkrát poskytly první pomoc, když vás po cestě z jednání nebo z dovolené přepadlo kručení v břiše.
Samotných baget vyrábí v Crocodille tisíce druhů. To znamená tisíce různých kombinací housek, pomazánek, zeleniny a dalších ingrediencí, které dělají bagetu bagetou. Nemluvě o dalším sortimentu jako jsou sendviče, wrapy a panini.
Co druh, to jiný postup. Co postup, to jiná data. Denně vzniká v Crocodille obrovské množství různých produktů, které posléze putují na různá prodejní místa. Odtud se ke koncovému zákazníkovi s prázdným žaludkem dostanou za rozdílnou cenu.
Problémů, slabých míst a námětů na zlepšení se vám při důkladném monitoringu strojů podaří odhalit až až. Máte kde zlepšovat, máte kde ušetřit.
A především – máte na čem vydělat.
V Crocodille má zkrátka náš produkt své místo. A výsledky jsou toho dostatečným důkazem.
Právě proto, že ve výrobě je co měřit, je co zlepšovat. A proto, že samotný obchodní model výrobce baget podporuje inovace, protože pro výrobce mohou mít potenciálně přínos.
Kdy nemá monitoring strojů smysl
Kdysi jsme absolvovali několik jednání s firmou, která vyráběla – nepřekvapivě – kečup. Nutno podotknout, že samotnéhmu řediteli se náš produkt líbil. Nebojíme se říct, že z potenciálních přínosů Plantyst byl přímo nadšený. Všechno šlo tak snadno, až se zdálo, že musí přijít zádrhel. A přišel.
Zakázku jsme nakonec odřekli my sami. Měli jsme sice výrobce, který by monitoring strojů uvítal. Ale byl to výrobce, jehož výroba spočívala v tom, že vzal, rozemlel a stočil do nádob rajčata. Nic víc, nic míň. Jednak ve výrobním postupu, ale především v samotném obchodním modelu, na kterém výrobce fungoval, naprosto chyběl prostor ke zlepšení.
Podobně často funguje i část automotiv. Firma má vlastní zařízení ve fabrice, přesně ví, kolik chce za rok vyrobit a splnění norem je pro ni jediným měřítkem. Žádný prostor pro zlepšení, inovace, pro obchodní jednání. Smrt toho, čemu se ve výrobě říká životaschopnost, vypadá přesně takto.
Pokud nemáte prostor k tomu, abyste zlepšovali, nemá smysl cokoliv monitorovat.
Než se pustíte do sběru dat
Chcete vůbec zlepšovat?
Chcete vyrábět více a lépe?
Máte cíl, kvůli kterému má smysl monitoring strojů zavádět?
Máte čas a vůli s nástrojem pravidelně pracovat poté, co se stane nedílnou součástí výroby?
Dokáže se s přebytkem popasovat vaše obchodní oddělení?
Nebo vás vlastně k tomu, abyste hledali zlepšení, nic moc nemotivuje?
Pamatujte, že výroba, strategie a obchod musí jít ruku v ruce. Nemůžete zavádět monitoring strojů pro samotný monitoring. Nemá smysl zlepšovat výrobu pro výrobu. A samozřejmě nemá smysl pohánět k výkonům obchodníky, pokud poptávce neumíte vyhovět. S monitoringem má smysl začínat tehdy, kdy víte, že na výsledky měření dokážete reagovat.
Víte s jistotou, že data mají smysl?