Motto:
„Práce mi musí dávat smysl. Aby to tak bylo, potřebuji mít ve věcech jasno a otevřeně o nich hovořit.“
Daniel Dick České filtry s.r.o.
Výroba přináší výzvy a nejrůznější komplikace. Jak se s nimi popasovali ti, kteří výrobu v různých firmách vedou? Jejich know-how, které s námi budou sdílet v seriálu Rady z výroby, pro vás může být inspirací. Třeba právě vy najdete odpovědi na otázky, které vám už delší dobu běží hlavou. Jak zvládnout přerod z malé firmy ve větší a dále růst? O to se podělí pan Daniel Dick z firmy České filtry s.r.o.
Změny někdy bolí
Před 6 lety jsem se čirou náhodou ocitl v malé rodinné firmě České filtry. Před tím jsem pracoval ve velkém korporátu, a tak mě styl vedení této malé firmy, řekl bych takřka „na koleni“, postavil do nové role. Firma poslední roky rostla a měnila svou tvář i způsob myšlení, co se řízení týče. A to až do chvíle, kdy už to z kolene nestačilo a bylo potřeba rozšířit úroveň managementu.
To ovšem také znamenalo přejít z původního stylu řízení na nové, a to některé lidi začalo „bolet“. Začali jsme narážet na problémy spojené s firemní kulturou, která je tolik odlišná v takovéto malé firmě než v korporátech. To mohu srovnat z vlastní zkušenosti, když jsem dříve v korporátu pracoval. Musím říct, že za posledních deset let se vnímání firemních hodnot a kultury všeobecně hodně změnilo, protože nejprve to byl spíše takový trend a málokdo firemní kulturou žil opravdu, ale postupně to firmy začaly brát jako svou součást, kterou přijaly za svou, a podle které skutečně začaly žít.
Hledání lidské symbiózy ve výrobě
Mysleli jsme si, že u nás v Českých filtrech jsme na tom s firemní kulturou mnohem lépe. V těch těžkých covidových dobách se ale ukázalo, že za jeden provaz rozhodně netáhneme. Dost se marodilo, byly karantény, do výroby, kde chyběla polovina lidí, se musela přesunout celá administrativní kancelář. Způsobilo to především prvotní nedodržování zdravotních proticovidových opatření, se kterým jsme se museli u našich lidí potýkat. Ovšem jen do doby, než se i u nás ve firmě objevily první pozitivní případy. Z toho jsme se poučili.
Pan majitel na sobě začal pracovat jako na lídrovi firmy a zcela otevřeně lidem sdělil své požadavky, potřeby, cíle a strategie. Já jsem si s majitelem firmy skvěle sedl jak lidsky, tak pracovně, a protože naše názory byly v symbióze, začali jsme budovat nový tým, který bude splňovat naše představy a cíle. Společně jsme si uvědomili, že některé věci jsou naprosto jednoduché, a že všechna ta ega a strachy spojené se vztahy na pracovišti, blokují schopnost pracovat efektivně a otevřeně. Začali jsme tedy více vyžadovat a hlídat, co se musí plnit, aby vše šlapalo. To souviselo i s tím, že jsme začali vyžadovat nutná opatření, abychom ochránili sebe i kolegy, když byl výskyt nemoci nejvyšší. Nebylo to lehké, což není dodnes, s tím vším kolem – očkování, celková agrese lidí vůči sobě, lékařům, odlišným názorům.
Budování zdravé firmy
Právě teď firma prochází velkou razantní proměnou. Týká se to firemní kultury a jejích hodnot. Pan majitel už ví, že když má ve věcech jasno a otevřeně o nich mluví, tak se všem lépe pracuje. Některé individuality ale s takovým způsobem vedení nesouhlasí, prostě se v něm necítí dobře. Tým se tak přirozeně obnovuje a přicházejí a zůstávají jen lidé, kteří to cítí stejně.
Práce mi musí dávat smysl. Aby to tak bylo, potřebuji mít ve věcech jasno a otevřeně o nich hovořit. Komunikace je totiž základ úspěchu. Bez vyjasněných očekávání se nelze hnout dál. A abychom se naučili komunikovat co nejlépe, najmuli jsme si dokonce kouče pro celou firmu, aby nás to naučil. Hodně nám to otevřelo oči a náš pracovní tým to významně posunulo. Kromě toho nám v komunikaci podstatně pomohl také Plantyst, který nám vysvětlil důležitost denních meetingů a každodenního sdělování událostí z výroby na všech úrovních vedení.
Klíčový je tým, covid necovid
Když bych měl zhodnotit situaci zpětně za uplynulý rok covidu – navzdory všem opatřením, těžkostem a zdražování, jsme si uvědomili jednu hlavní věc: upřímná komunikace s lidmi, práce s nimi a firemní kultura je to nejdůležitější. Opět jsme se vrátili k tomu, že jádrem firmy jsou lidé, na kterých vše stojí a padá. Pokud vaši lidé nejsou v souladu s firemními hodnotami, nikam se nepohneme. Až když přijde těžké období, ukáže se, jak na tom vaše vnitřní komunikace a firemní kultura je. Buď to ustojíte, nebo vás to semele. Vedení firem bych proto poradil jediné: Zaměřte se na kolegy a lidi kolem sebe. Upřímně komunikujte s lidmi svá očekávání, představy, pocity.