Chtěli byste zlepšit řešení problémů ve vaší výrobě?
Máte pocit, že se vaše výroba potýká s opakujícími se problémy a že motivace lidí je občas blízko bodu mrazu? Nejste v tom sami.
Na Dni plném inspirace 2024 se Mirek Čáslavský, zkušený mentor a konzultant, podělil o své postřehy a praktické rady, prostřednictvím kterých můžete změnit způsob, jakým vaši lidé přistupují k řešení problémů. Tak, aby probíhalo konstruktivně, účinně, měnilo vztahy a přístup lidí. Pojďme se podívat, jak na to.
Problémy ve výrobách a dlouhodobá frustrace
Na konferenci Den plný inspirace se Mirek Čáslavský ptal účastníků, lidí z výrob, kolik z nich si myslí, že je alespoň polovina lidí v jejich firmách nějakým způsobem frustrovaná. Většina sálu zvedla ruku. Tento stav je nejenom neudržitelný, ale také nebezpečný pro produktivitu a morálku zaměstnanců. A také pro samou existenci firmy!
Frustrace často pramení z pocitu nespravedlnosti, nedostatečné motivace a neuspokojivého vztahu k firmě. Tyto problémy pak mimo jiné vedou k vysoké fluktuaci, snížené produktivitě a nespolupráci. Lidé mají pocit, že jsou jen najatá síla, mnohdy je to také postoj ‚‚pracuji do výše své mzdy‘‘?!
Jak tedy můžeme tento začarovaný kruh prolomit?
Prvním krokem je uznání a pojmenování problému a jeho příčin. Bez konkrétního týmu to nepůjde a následují známé standardy jako A3 report, G8D apod. v naprosté většině případů je známe a používáme. Jde ale o to jak je používáme, nejde mnohdy jen o formální ‚‚vyplnění‘‘, není často bráno jako ‚‚otrava‘‘ ze strany kvalitářů? Dlouhodobě udržitelné řešení je jinde.
Pokud chceme změnu, musíme ji začít realizovat na všech úrovních firmy. Nástrojem jsou analýzy kořenových příčin a hlavně forma, rychlost provedení a navázání akcí, které vedou k odstraňování dílčích příčin a podnětů. A aktivní vtažení přímých i nepřímých účastníků, vizualizace všeho co se děje a ‚‚měření‘‘, jak průběžné, tak výsledků.
Bez lidí to prostě nejde
‚‚Bez lidí to prostě nepůjde,‘‘ říká Mirek Čáslavský. Pokud se nám nepodaří přesvědčit lidi, že něco je pro ně dobré, změna se nestane. Pro efektivní eliminaci problémů je důležité zapojit všechny úrovně týmu a ukázat, že změna začíná u vedení.
Fenomény dnešní doby
Opakující se chyby, nedostatek motivace a vysoká fluktuace jsou běžné problémy. Abychom je překonali, musíme se zaměřit na správné nastavení procesů, realizování a udržování změn. K tomu vždy pomůže digitalizace a sbírání dat z výroby pomocí nástroje Plantyst. Tvrdá data vám ukazují prostoje, abnormality a trendy, což usnadňuje identifikaci problémů a rychlou reakci.
‚‚Jdeme po míči, ne po hráči‘‘
Je to o přístupu, tzn. v této fázi neřešit, zda Pavel nebo Petra něco nezvládli. Hledáme příčiny a řešíme problémy. Jde o to, najít všechny možné i málo pravděpodobné dílčí příčiny problému, ne obviňovat jednotlivce. Je důležité ptát se:
- Proč se to stalo?
- Co s tím můžeme udělat?
- Jak zajistíme, aby se to neopakovalo?
Tento přístup nejen že pomáhá najít skutečné příčiny problémů, ale také podporuje konstruktivní řešení a pozitivní atmosféru v týmu.
Co lidi vede k tomu, aby chtěli něco změnit?
Lidé jsou motivováni k změně zejména třemi faktory: nespravedlností, frustrací a možností situaci skutečně ovlivnit. Ujistěte je, že mohou konstruktivně změnit situaci, a oni se postupně zapojí a budou pracovat na zlepšení.
5 praktických tipů na řešení problémů od Mirka Čáslavského:
1. Analýza kořenových příčin (AKP)
Když něco dopadne špatně, podívejme se na to detailně. Tato analýza nám pomůže odhalit a pochopit, kde se stala chyba a jak ji můžeme do budoucna předejít.
2. Brainstorming a zapojení lidí
Brainstorming je skvělý způsob, jak zapojit tým do řešení problémů. Všichni mají stejnou váhu hlas, mluví jen jeden, optimální počet účastníků je 5 až 7 lidí z různých oddělení firmy. Tento formát zajišťuje, že každý má prostor vyjádřit své nápady, tzn. může se spolupodílet, spolurozhodovat.
3. Pravidelně zavádíme i malé změny
Po workshopu je důležité akci rychle implementovat a zapojit další lidi. Jen tak dosáhneme skutečné a trvalé změny. Jde o filozofii KAIZEN, která pramení od samurajů, ne pouze o vymazlenou metodologii z automobilového průmyslu.
4. Lean přístup
Přemýšlejme jako hospodář. Eliminujme plýtvání, abychom měli možnost zastavit problematická místa, kde nám něco ‚‚teče.‘‘ Tento přístup nám vždy pomůže dosáhnout vyšší efektivity a lepšího využití zdrojů a především aktivovat lidi!
5. Příklady a vzory
Inspirujme se příklady z praxe, jako je Baťova škola práce. Tyto příklady nám ukazují, jak může být změna úspěšná, když se lidé stanou aktivními účastníky procesu.
Chcete zvýšit efektivitu a spokojenost ve vašem týmu, chcete vědět jaký je rozdíl mezi motivovanými a angažovanými zaměstnanci?
Připojte se k našemu bezplatnému webináři s Mirkem Čáslavským 18. června ve 13:00. Zaregistrujte se zde.
Nenechávejte řešení problémů na náhodě
Aktivně zapojujte svůj tým, sbírejte data a neustále se zlepšujte. A pamatujte, jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá. Jak budete přistupovat k řešení problémů vy?